Korek w Transporcie

2
Korek w środkach komunikacji odgrywa kluczową rolę jako środek izolacyjny, redukuje masę pojazdu I przyczynią się do zmniejszenia zużycia energii. Pełni również rolę elementów dekoracyjnych np w przypadku samochodów czy samolotów. Jest nawet kluczowym materiałem, jeśli chodzi o bezpieczeństwo. Tak jest w przypadku rakiet i lądowników agencji kosmicznych takich jak NASA.
 
Porsche współpracowało z projektantem i wpływowym Seanem Wotherspoonem, aby stworzyć kolorowy samochód o tym samym motywie. Oparty na Porsche Taycan 4 Cross Turismo , samochód czerpie inspirację z modelu Harlequin, jednocześnie podnosząc koncepcję na wyższy poziom, zapożyczając nawet motyw wnętrza.
 
Jako wegetarianin Wotherspoon chciał mieć pewność, że wnętrze samochodu nie będzie pokryte skórą, dlatego użył sztruksu (materiału używanego już w 911 Targa Heritage Edition) i korka (materiał uzyskany z kory dębu korkowego) na podsufitce, siedzeniach i osłonach przeciwsłonecznych. wizjery, a także na desce rozdzielczej, słupkach, konsoli środkowej, kierownicy i dywanikach.
 

wykończenie korkowe wnętrza w Porsche    wykończenie wnętrza z korka naturalnego w Porsche

Fiat Fiat 500 Spiaggina

Udekorowana w dwóch odcieniach błękitu nieba i perłowej bieli, ta Spiaggina jest zazwyczaj letnia, bez dachu jak w oryginale i bez tylnych siedzeń, ponieważ ma teraz schowek ozdobiony korkiem i zintegrowany prysznic, prawdopodobnie przeznaczony do usuwania piasku po dzień na plaży.

Model oddaje hołd światu żeglarstwa, takimi jak niska przednia szyba (prawie nieistniejąca) czy korkowa konstrukcja pokrywająca tył ze wzorem imitującym łodzie z podłogą z drewna tekowego używane na pokładzie, jachty. 

Korek można łączyć z różnymi materiałami termoplastycznymi, częściowo zastępując plastik i tworząc bardziej zrównoważone produkty końcowe.

Materiały te można poddać obróbce różnymi technikami produkcyjnymi – takimi jak wytłaczanie, wtryskiwanie, termoformowanie, rozdmuch czy prasowanie ciągłe – tworząc komponenty w pełni dostosowane do wymagań technicznych klienta.

Mieszanki polimerowe korka (CPC) można również wizualnie dostosować, aby dopasować je do potrzeb estetycznych końcowego projektu. 
 
wykładzina korkowa w bagażniku Fiata    deska rozdzielcza z korka w samochodzie Fiata
 
Stosowanie kompozytów korkowych pomaga obniżyć masę a w rezultacie spowodować zmniejszenie kosztów zasilania. Dodatkowo dla ważny jest komfort termiczny I brak hałasów na co korek również ma znaczący wpływ.  Branża kolejowa jest jednym z tych segmentów gospodarki gdzie zużycie energii jest ważne w kontekście ekonomii I ekologii. 
 
Nie bez znaczenia mają także wysokie parametry dotyczące naprężeń kompozytów z korka opracowywanych w laboratoriach z myślą o bezpieczeństwie pasażerów kolei. Warto wspomnieć rówinież, że niemiecka firma Siemens jest współautorem rozwiązania, które pozwalało zastosować w warszawskim metrze lekką I sprężystą podłogę korkową. 
 
Ostatnim nie mniej ważnym parametrem korka jest bezpieczeństwo ogniowe. Ten ostatni parametr był głównym powodem dla którego NASA od blisko pół wieku stosuje mieszaninę korka z innymi materiałami w celu ochrony poszycia swoich rakiet, które muszą znosić ekstremalne temperatury podczas przedzierania się przez atmosferę. W samolotach korek wykorzystywany jest do tworzenia wykończeń lub również tak jak w pociągach do zmniejszenia masy maszyny. W jachtach obok drewna tekowego to najpopularniejsze rozwiązanie.
 
Odpowieni kompozyt korkowy jest odporny na wilgoć i nagrzewanie od słońca. Bardzo popularnym miejscem gdzie korek znalazł zastosowanie jest również przemysł motoryzacyjny. Marki takie jak BMW i Mercedes używają wykończenia korkowego do wnętrza samochodów, np. Desek rozdzielczych. Popularnością cieszy się również gumokorek i jego użycie w formie uszczelek samochodowych jako bardziej ekologiczna alternatywa dla gumy.