Ocieplenie ciężarówki korkiem

2

Korek jest trwałym, oddychającym, odpornym na owady, ognioodpornym, odpornym na pleśń i surowcem odnawialnym. Dlaczego więc nie wykorzystać go również jako izolacji pojazdu? Takie samo pytanie zadała sobie 3 lata temu niemiecka para podróżników i postanowiła swój pomysł wprowadzić w życie. Cały proces opisała na swoim blogu https://nebendemweg.de/

Korek jako materiał izolacyjny był po raz pierwszy stosowany w historycznych drewnianych kadłubach statków. Materiał korkowy dotychczas był wykorzystywany w kamperach i furgonetkach, ale nie był głównym materiałem izolacyjnych, dlatego pomysł pary z Niemiec jest pionierski. Wykorzystali oni klej kontaktowy, aby korek wytrzymał wszystkie drgania pojazdu.

Panele korkowe ułożone na podłodze ciężarówki po nałożeniu wielu warstw farby wytrzymają nawet chodzenie w brudnych butach. Izolacja korkowa pozostaje oddychająca więc nie ma ryzyka kondensacji termicznej.

 

             

 

Decydującym czynnikiem przy wyborze odpowiedniego rodzaju korka była przewodność cieplna korka. W zależności od wariantu jest to od 0,04 do 0,06 W/(m•K). Ta jednostka oznacza waty na metr i kelwiny. Niższa wartość oznacza zatem gorszą przewodność cieplną, a tym samym lepszą izolację. tworzywa sztuczne o grubości co najmniej 20 mm są wykorzystywane do izolacji w konstrukcji pojazdów ekspedycyjnych.

Wybór padł na 25mm korek techniczny. Płyty jak i pokrywanie klejem najlepiej wykonywać w dwie osoby, co jest o wiele szybszym i wygodniejszym rozwiązaniem niż praca w pojedynkę. Przed faktycznym rozpoczęciem pracy, zalecamy kilka prób przyczepności na danym podłożu. Klej tak dobrze przylega do ścian, że kawałki korka można usunąć tylko dłutem.

https://korexradom.pl/plyta-korkowa-25mm.html

Zdecydowanie najbardziej czasochłonną pracą jest mierzenie i dopasowywanie desek korkowych. Najbardziej praktyczna w przypadku długich prostych cięć lub skosów była piła stołowa. Wgłębienia wycinane były drobnym metalowym brzeszczotem. Dopasowanie lub przeróbka poszła dobrze przy użyciu papieru ściernego i noża do cięcia.

 

       

 

Aplikacja przyciętych paneli najlepiej sprawdza się na cztery ręce. Przesuwanie lub przesuwanie korka nie jest już możliwe, gdy tylko klej się przyklei. Jest to najpierw nakładane na płytę korkową i ścianę za pomocą wałka welurowego 4 mm. W temperaturze przetwarzania od 15 do 27 °C klej schnie, aż przestanie być biały, ale przezroczysty.

Podobnie jak w przypadku układania korka jako podłogi, świeżo przyklejone panele nadal muszą być uderzane białym gumowym młotkiem (czarny pozostawia plamy). W przypadku klejów kontaktowych siła klejenia nie jest tym większa, im więcej kleju zostanie nałożony, ale zależy od nacisku. Ważne było również dopasowanie i zamontowanie paneli korkowych w podobnej temperaturze. Korek można pomalować, jednak potrzebne były dwie warstwy farby, zanim kolor równomiernie pokrył korek. Do spoin między panelami można użyć korka do uszczelnień bostik. Masa ta jest znacznie łatwiejsza do wprowadzenia w pęknięcia.

 

https://korexradom.pl/korexradom-pl-korek-natryskowy-do-dylatacji-i-uszczelnien.html

 

       

 

Dalej podróżnicy z Niemiec opisują, że w czasie ich podróży do Azji Mniejszej, nie było żadnych problemów z izolacją korkową. Od temperatury wewnętrznej powyżej 40°C do -11°C podczas zimowej wycieczki, ani upał, ani zimno nie zaszkodziły wiązaniu płyt korkowych. Różne wyboje nie miały żadnego wpływu na trwałość przyklejonego korka.  Pod względem czyszczenia powierzchnie korka są łatwe w utrzymaniu.

Zwłaszcza na ścianach, gdzie pod korkową farbą wciąż jest farba, brud łatwo było zetrzeć. Tylko tam, gdzie lakier jest nakładany na goły korek lepiej użyć trzy warstwy lakieru zamiast dwóch. Izolacja niezawodnie chroniła przed zimnem z zewnątrz. W praktyce korek wyróżniał się zgodnie z obietnicą swoją sprężystością, odpornością na pleśń i szkodniki, dobrą izolacją cieplną i akustyczną, zrównoważonym rozwojem i dobrym klimatem w pomieszczeniach.